حسابداري شرکتي > حسابداري عمومي > عمليات > صدور سند جديد

صدور سند حسابداری


برای صدور سند حسابداری از مسیر زیر، فرم صدور سند حسابداری را باز می کنیم:

حسابداری > حسابداری عمومی > عملیات > صدور سند حسابداری

منوی سند حسابداری

همانطور که در شکل فوق هم مشاهده می شود، شما می توانید نوع سند خود را از انواع صدور سند اصلاحیه ، صدور سند سرشکن ، صدور سند افتتاحیه ، صدور سند اختتامیه نیز انتخاب نمائید. عملکرد کلی ثبت سند در تمامی این موارد همسان می باشد، تنها تفاوت آن، نوع نمایش سند می باشد که در گزارشات می توانید به عنوان فیلتر مناسب استفاده شود.

با کلیک منوی ذکر شده، فرم زیر نمایش داده می شود:

صدورسند حسابداری جدید

این فرم از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: اطلاعات هدر سند و اقلام سند.

هدر سند:

در این قسمت باید اطلاعات زیر را به سیستم معرفی و مقداردهی نمائیم:

  • سال مالی: سال مالی که این سند در آن ثبت می شود.

  • واحد مالی: اگر جزء شرکت های چندشعبه ای یا هلدینگ هستید ، باید شعبه مورد نظر را در این قسمت انتخاب نمود.

  • کد سند: شماره سندی که میخواهید را در این قسمت ثبت نمائید. در صورت داشتن تیک گزینه خودکار، مقدار شماره سند بصورت اتوماتیک توسط سیستم ثبت می شود.

  • تاریخ سند: تاریخ سند حسابداری، که بصورت پیشفرض تاریخ روز ثبت می شود. تاریخ باید متناظر با سال مالی انتخاب شده باشد.

  • موضوع سند: می توانید انواع موضوعات مختلف را در سیستم تعریف نمائید. تعریف انواع موضوع سند، در گزارش گیری های آینده، کمک بسزایی می تواند برای شما انجام دهد.

  • کد رهگیری: کد سییستمی که نرم افزار به این سند تحصیص می دهد و با استفاده از این کد، کلیه سوابق و وقایعی (ویرایش سند، قطعی کردن، حذف سند و ...) که بر روی این سند اتفاق می افتد را در سیستم بایگانی می کند.

  • کاربر ثبت کننده: کاربری که اقدام به ثبت این سند میکند توسط سیستم در این فیلد مقداردهی می شود.

  • مرجع اخذ سند: که در این آموزش، حسابداری عمومی می باشد. سندی که بصورت دستی در این نرم افزار ثبت می شود حسابداری عمومی می باشد به این معنی که این سند به هیچ زیرسیستمی در نرم افزار ارتباطی ندارد.

  • وضعیت سند: در حالت صدور، پیش نویس می باشد که می تواند در مراحل بعد و پس از تایید، قطعی شود.

  • نوع سند: نوع سند طی دوره می باشد. (انواع سند: سند افتاحیه، سند اختتامیه و ...)

اقلام سند:

در این قسمت، با استفاده از دکمه های قرار شده، امکان ثبت، ویرایش، حذف، مرتب سازی، تغییر ردیف سند، کپی ردیف در اختبار شما قرار داده می شود و در نهایت اطلاعات اقلام سند در جدول مشخص شده نمایش داده می شود.

برای ثبت ردیف جدید، از دکمه که علامت + دارد، استفاده می کنیم که با زدن آن فرم زیر نمایش داده می شود:

افزودن ردیف به سند حسابداری

فرم باز شده، شامل چندین قسمت(ستون) می باشد که در ادامه تک تک توضیح می دهیم:

  • ردیف: شماره ردیف سند می باشد. این مقدار بصورت اتوماتیک توسط سیستم مقداردهی می شود. البته قابلیت مقداردهی دستی نیز توسط کاربر وجود دارد. مقدار این ستون، همواره باید مقداری یکتا در سند باشد.

  • کد حساب: این ستون از مقادیر کد کل، کد معین، کد تفصیلی 1 و کد تفصیلی 2 تشکیل شده است. در صورتی که هر کدام از کد حسابهای ذکر شده را میدانید ثبت نموده و با زدن دکمه Enter وارد ستون بعدی شوید. البته کد تفصیلی 1 و کد تفصیلی 2 بصورت غیراجباری بوده و می توان مقداردهی نکرد.

    در صورتی که کدهای کدینگ مالی را نمی دانید، کافیست با زدن دکمه Space را بزنید تا فرم جستجو باز شود.

جستجوی کد حساب در سند حسابداری

  • شرح: شرح ردیف سند می باشد که توسط حسابدار مقداردهی می شود.

  • بدهکار: مبلغ بدهکار

  • بستانکار: مبلغ بستانکار

    پس از مقداردهی ستونهای فوق، با زدن دکمه Enter یا F2 یا با استفاده از کلیک دکمه انتهای ردیف، ردیف سند اضافه می شود.

برای تمامی ردیف های سند حسابداری خود، مراحل فوق را انجام دهید.

در صورت نیاز به توضیحات، آن را در فیلد شرح کل سند وارد نمائید.

در نهایت پس از اتمام ورود اطلاعات و موازنه بودن سند، با استفاده از دکمه ذخیره ، سند را ذخیره نمائید.

در صورتی که سند بدون مشکل باشد سیستم پیام عملیات با موفقیت انجام شد را نمایش می دهد.

سند حسابداری با موفقیت ثبت شد


تهیه و تنظیم: حساب ايران   آخرین بروزرسانی: 21:46 _ 1402/08/24

Some text some message..