مديريت منابع بازرگاني > سيستم خريد > عمليات > فاکتورهاي خريد > فاکتور خريد جديد

آموزش فاکتور خرید


برای این منظور فرم فاکتور خرید را از مسیر زیر باز کنید:

مدیریت منابع بازرگانی > سیستم خرید > عملیات > فاکتورهای خرید > فاکتور خرید جدید

با کلیک بر روی منوی فوق، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:

فاکتور خرید

توضیح فرم فاکتور خرید جدید

ابتدا نیاز است تا کد مشتری که قبلا تعریف شده است را انتخاب نمائید. در صورتی که کد مشتری مورد نظر را می دانید وارد نموده و سپس دکمه Enter را بزنید.

در غیر اینصورت با استفاده از دکمه جستجو لیست همکاران به شما نمایش داده می شود که با دابل کلیک بر روی ردیف مورد نظر، شخص مورد نظر شما انتخاب می شود.

توجه: در صورتی که تعداد اشخاص زیاد می باشد می توانید با تایپ کردن، شخص مورد نظر را فیلتر نمائید.

در صورت که شماره فاکتور خاصی برای فاکتور مد نظر دارید در قسمت کد فاکتور وارد نمائید.(بصورت پیش فرض توسط سیستم کددهی می شود).

بعد از انتخاب شخص مورد نظر، تاریخ وساعت فاکتور را وارد نمائید (بصورت پیش فرض تاریخ و ساعت روز جای گذاری شده است)

افزودن کالا:

برای اضافه نمودن اقلام به فاکتور، دکمه کالا را کلیک نمائید تا فرم زیر نمایش داده شود:

افزودن کالا به فاکتور خرید

  • ابتدا کد کالای مدر نظر خود را وارد نموده و دکمه Enter را بزنید یا با استفاده از دکمه جستجو کالای مورد نظر خود را از لیست باز شده، انتخاب نمائید.
  • کد مرمت کالا را انتخاب نمائید.(منظور از کد مرمت حالت های نو، مستعمل، نیاز به تعمیر کالا می باشد)
  • سپس انبار مورد نظر خود را وارد نمائید.
  • تعداد اقلام را وارد نمائید.
  • قیمت کالا را وارد نمائید.
  • در نهایت با کلیک دکمه افزودن کالای مورد نظر به فاکتور اضافه می شود.

عملیات فوق را برای هر تعداد کالای مورد نظر خود انجام دهید.

افزودن خدمات:

برای اضافه نمودن خدمات به فاکتور، دکمه خدمات را کلیک نموده تا فرم زیر ظاهر شود:

افزودن خدمات به فاکتور خرید

  • ابتدا کد خدمات خود را وارد نموده و دکمه Enter را بزنید.
  • تعداد را وارد نمائید.
  • مبلغ خدمات را وارد نمائید.
  • اگر نیاز به توضیح در ردیف دارید کادر شرح ردیف را مقدار دهی نمائید.
  • در نهایت دکمه افزودن را کلیک نمائید. (یا دکمه میانبر F2 را بزنید)

با انجام مراحل فوق، یک ردیف به خدمات اضافه می شود.

عملیات فوق را برای هر تعداد که نیاز دارید تکرار نمائید.

افزودن هزینه:

از این گزینه برای اضافه نمودن هزینه در فاکتور استفاده می شود. برای مثال شما می خواهید هزینه حمل را در فاکتور خود اعمال نمائید به روش زیر اقدام نمائید:

برای این منظور دکمه هزینه را کلیک نمائید تا فرم زیر ظاهر شود:

افزودن هزینه به فاکتور خرید

  • کد هزینه را وارد نمائید و دکمه Enter را بزنید.
  • مقدار را وارد نمائید (بصورت پیش فرض عدد 1 می باشد)
  • مبلغ را وارد نمائید.
  • در صورت نیاز به توضیحات، آن را در قسمت شرح ردیف وارد نمائید.
  • در نهایت دکمه افزودن را کلیک نمائید.

بعد از وارد نمودن اقلام کالا یا خدمات یا هزینه در انتهای فاکتور، اگر نیازی به ثبت توضیحات دارید در کادر شرح فاکتور وارد نمائید.

با استفاده از کادر تخفیف می توانید درصد یا مبلغ تخفیف خود را در انتهای فاکتور، اعمال نمائید.

در صورت نیاز به اعمال ارزش افزوده خرید، می توانید از کادر مربوطه بصورت درصد یا مبلغ استفاده نمائید.

در صورت که در فاکتور وجه نقد یا عملیات کشیدن کارت یا چک دریافت کرده اید مراحل بعدی را دنبال کنید در غیر اینصورت با کلیک دکمه ثبت و خروج یا دکمه میانبر F2 اطلاعات فاکتور ثبت می شود.

ثبت دریافت نقدی در فاکتور خرید:

در صورتی که در صدور فاکتور خرید، وجه نقد دریافت کرده اید، مبلغ آن را در کادر نقد وارد نمائید.

بعد از ثبت اطلاعات فاکتور، با کلیک دکمه ثبت و خروج یا دکمه میانبر F2 اطلاعات فاکتور ثبت می شود.

ثبت چک و کارتخوان در فاکتور خرید:

در صورتی که در صدور فاکتور خود، چک به مشتری پرداخت کرده اید مطابق مراحل زیر اقدام نمائید:

  • دکمه سند پرداخت را کلیک نمائید تا فرم اسناد دریافتی باز شود.
  • دکمه دریافت چک را کلیک نمائید تا فرم مربوط به اطلاعات چک باز شود.
  • اطلاعات چک مریوطه (شامل: تاریخ سرسید چک، شماره حساب ، شماره چک ، مبلغ چک) را وارد نموده و دکمه ثبت را کلیک نمائید.
  • با اضافه شدن ردیف چک به فرم اسناد پرداختی دکمه ذخیره را کلیک نمائید.
  • با انجام مراحل فوق، مبلغ چک در قسمت اسناد پرداختی نمایش داده می شود.

توضیحات تکمیلی:

توجه داشته باشد انتهای فاکتور (قسمت حاصل جمع) تمامی اطلاعات ریالی فاکتور را نمایش می دهد که شامل:

  • جمع اضافات: حاصل جمع تمامی ردیف ها (شامل کالا ، خدمات ، هزینه) که در آن ارزش افزوده ثبت شده است بعلاوه ارزش افزوده انتهای فاکتور، در این کادر قرار می گیرد.
  • جمع تخفیفات: حاصل جمع تمامی ردیف ها (شامل کالا ، خدمات ، هزینه) که در آن تخفیف ثبت شده است بعلاوه تخفیف انتهای فاکتور، در این کادر قرار می گیرد.
  • اسناد: حاصل جمع تمامی اسناد(چک) دریافت شده از مشتری، در این قسمت نمایش داده می شود.
  • پرداخت ها: حاصل جمع تمامی پرداخت ها(نقد، چک، کارتخوان)
  • مبلغ فاکتور: مبلغ ناخالص فاکتور، بدون در نظر گرفتن تخفیفات، اضافات.
  • مانده از قبل: مانده حساب شخص در سیستم (ممکن است بدهکار یا بستانکار یا بی حساب باشد).
  • خالص فاکتور: مبلغ نهایی فاکتور پس از اعمال تخفیفات و اضافات.
  • مانده: مبلغ نهایی شخص بعد از اعمال تخفیفات، اضافات، پرداخت های نقدی، چک، ثبت کارتخوان و مانده از قبل.

چاپ فاکتور

در صورتی که نیاز باشد تا بعد از وارد نمودن اطلاعات، فاکتور برای مشتری چاپ شود از دکمه چاپ یا از دکمه میانبر CTRL+P استفاده نمائید.

نوع چاپ، با استفاده از طراحی هایی که از قبل انجام شده است می تواند در سایزهای مختلف A4 ، A5، حرارتی 8 سانتی متری یا سایر طراحی ها باشد.

لازم به ذکر است قابلیت تعریف انواع ریپورت در سیستم وجود دارد که در سیستم مدیریت گزارشات توضیح داده شده است.

ریپورت های طراحی شده، قابلیت تغییر به سلیقه و علاقه مشتری می باشد و سفارشی سازی می شود.


تهیه و تنظیم: حساب ايران   آخرین بروزرسانی: 08:39 _ 1400/05/06

Some text some message..