ثبت اظهارنامه کلیه شخصیت های حقیقی و حقوقی مشمولان قانون مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده، طیق قانون و روش مصوب، الزامی است و اکنون ثبت اظهارنامه الکترونیک شرکت ها و موسسات در سامانه سازمان امور مالیاتی، به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کل سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور نیست.
انجام فرآیند ثبت، به صورت اینترنتی و با داشتن کد کاربری و رمز عبور انجام شده و مودیان مالیاتی می توانند طبق دستور العمل موجود، اطلاعات کارکرد شرکت/موسسه/کارگاه/فروشگاه/کسب و کار خود را وارد کنند.
تهیه اظهارنامه مالیاتی طبق استانداردهای مصوب و روش های مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از کارهایی است که مودیان مالیاتی باید همه ساله انجام داده و کارنامه فعالیت کسب و کار خود را جهت محاسبه دقیق مالیات، تحویل دهند.
اظهارنامه مالیاتی چیست؟
کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه میگردد را اظهارنامه مالیاتی
مینامند.
اظهارنامه مالیاتی عبارت است از تکمیل اسنادی که درآمد یک نهاد یا فرد را با میزان مالیات قابل پرداخت به دولت، سازمانهای دولتی یا مودیان احتمالی محاسبه میکند.
اظهارنامه مالیاتی را چگونه باید تنظیم کرد؟
تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی می بایست اظهارنامه های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و نسیت به تکمیل و ارسال آن اقدام می نمودند. این کار، زمان گیر و هزینه بر بود. به منظور تکریم مودیان و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت و تحلیل اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت و شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری دریافت کنید.
اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر نیز، فرآیند ها در سامانه های مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می شود.
محاسبه مالیات در ایران
در ایران مالیات به دو صورت خوداظهاری یا علی الرأس محاسبه میگردد.
در روش خوداظهاری شخص حقیقی یا حقوقی خود اعلام مینمایند که چه مقدار درآمد
داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بیآنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند.
برای این منظور اظهارنامهای تکمیل کرده که شامل کل درآمدها
و کل هزینه و استهلاک
و حقوق کارمندان
و …میباشد و پس از کسر معافیت مالیاتی
، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه میگردد.
کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت مینماید.
در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی یا عدم ارائه آن به سازمان امور مالیاتی، ممیز مربوطه به صورت علی الرأس
مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام مینماید و نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی ملاک پرداخت مالیات میباشد.
معافیت سالانه در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی
- معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۱۴۰۰ مبلغ
36,000,000
تومان است
- معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۹۹ مبلغ
28,800,000
تومان است
- معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۹۸ مبلغ
25,500,000
تومان است
سال مالیاتی چیست؟
سال مالیاتی، یک سال شمسی است که از ۱ فروردین
آغاز و تا ۲۹ اسفند
ادامه می یابد. اگر شخص حقوقی هستید که سال مالی آن به موجب اساس نامه با سال مالیاتی تطبیق نمی کند، درآمد سال مالی آن ها به جای سال مالیاتی، مبنای محاسبه ممیزان اداره دارایی قرار خواهد گرفت و مشکلی نیست
مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی
مهلت تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، حداکثر تا ۳۱ تیر ماه هر سال است. اما اگر در اساس نامه شرکت یا موسسه ای، سال مالیاتی با سال مالیاتی رسمی تطبیق ندارد، ملاک تعیین میزان مالیات، سال مالی آن شرکت خواهد بود.
اگر مودیان مالیاتی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی یک سال مالیاتی خودداری کنند چه می شود؟
اگر از تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی به هر دلیلی خودداری شود، ضمن از دست دادن کلیه معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی در قانون مالیاتی کشور، محاسبه مالیات اشخاص حقوقی، به صورت علی الراس
خواهد بود. اما اگر شما شیوه خود اظهاری را در پیش بگیرید، ممیزان اداره دارایی، نسبت به تعیین میزان مالیات اقدام می کنند.
خود اظهاری الکترونیکی یعنی چه؟
خود اظهاری الکترونیکی یعنی این که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، اعلام می کنند که در سال مالیاتی مزبور، چه میزان سود و زیان کرده و میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند و تا کنون پرداخت کرده اند چقدر است.
بنابراین در طول سال، بخشی از دریافتی های شما از کارفرمایان، مشمول مالیات شده و این مالیات به حساب دارایی استان، پرداخت شده است. لذا این مبالغ، باید در اظهارنامه مالیاتی شما قید شود و اسناد نیز ضمیمه شود تا پس از بررسی ممیزان مالیاتی، مالیات های پرداخت شده کارفرما از حساب شما کسر شود.
مشمولین
طبق ماده 1
قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص زیر ملزم به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات میباشند:
تبصره 1: شرکتهایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص و مؤسسههای مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سود آنها مشمول حکم این ماده نخواهد بود. حکم این تبصره مانع استفاده شرکتهای مزبور از فعالیتهای مقرر در این قانون حسب مورد، نیست.
تبصره 2: درآمدهای حاصل از فعالیتهای اقتصادی از قبیل فعالیتهای صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی وسایر فعالیتهای تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده، که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل میشود، در هر مورد بهطور جداگانه به نرخ مذکور در ماده (۱۰۵) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. مسئولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مزبور طبق مقررات این قانون خواهند بود. در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق با مؤدی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
تاریخ تحویل اظهارنامه مالیاتی
تاریخ تحویل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، حداکثر ۴ ماه
پس از اتمام سال مالیاتی است. اگر سال مالیاتی آن ها طبق اساس نامه با سال مالیاتی رسمی تفاوت داشته باشد، ملاک، سال مالیاتی اساسنامه است.
اگر شخص حقیقی یا شخص حقوقی، فعالیتی نداشته باشد باید اظهارنامه بدهد؟
بله. کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، می بایست پس از ثبت شرکت / موسسه / تعاونی /فروشگاه/کارگاه، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. حتی اگر در سال مالیاتی مربوطه، کارکرد آن ها صفر باشد. دفاترکل و روزنامه آن ها می بایست سفید تحویل شود.
اگر شما اظهارنامه سفید تحویل دهید اما شرکت دارای کارکرد و سود باشد و دردفاتر، این موضوع به صورت صوری نشان داده شود، شامل قانون علی الراس
خواهید شد.
چه مدارکی برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است؟
- هر گونه مجوزی که از مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است.
- مدارک شرکت از جمله اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
- اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت.
- رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
- گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی
- صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند
- مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور.
- گواهی های گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت /موسسه.
- صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته است.
- کلیه قراردادهای شرکت/موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی.
- مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
- شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری.
- سند مالیات های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد
- کارت بازرگانی (در صورت وجود)
- کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
- گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات.
- هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود. مثل پرداختی های بیمه.
به همه مدارک بالا را برای ورود اطلاعات مورد نیاز ۲۶ جدول که به صورت اینترنتی در سامانه مالیاتی ارائه می شود نیاز خواهید داشت:
- جدول ١: پرداختهای مربوط به این اظهارنامه
- جدول ٢: اطلاعات مجوزهای تأسیس و بهرهبرداری
- جدول ٣: اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
- جدول ۴: فهرست دفاتر رسمی ثبت شده
- جدول ۵: جزییات پذیرش بورس سهام
- جدول ۶: درآمدهایی که مالیات آنها قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده است
- جدول ٧: درآمدهای معاف
- جدول ٨: استهلاک زیان سنواتی
- جدول ٩: معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی
- جدول ١٠: توسعه، نوسازی و بازسازی واحد های صنعتی و معدنی (مادهی ١٣٨ ق.م.م.)
- جدول ١١: معافیت ها و بخشودگی های درآمد حاصل از فعالیت های خارج از کشور (کسر از مالیات مقرر) تبصرهی مادهی ١٨٠ ق.م.م.
- جدول ١٢: فعالیت های حاصل از توافقنامه های مالیاتی موضوع مادهی ١۶٨ ق.م.م.
- جدول ١٣: ثبت کمک های مالی پرداختی
- جدول ١۴: ترازنامه
- جدول ١۵: صورت سود و زیان
- جدول ١۶: گردش حساب سود (زیان) انباشته
- جدول ١٧: موجودی مواد و کالا
- جدول ١٨: سرمایه
- جدول ١٩: انواع محصولات اصلی به ترتیب بیشترین فروش
- جدول ٢٠: بهای تمام شدهی کالای فروش رفته
- جدول ٢١: بهای تمام شدهی کار انجام شده پیمانکاری/ خدمات
- جدول ٢٢: تعداد کارکنان
- جدول ٢٣: درآمد ناخالص پیمانکاری/ ارائهی خدمت
- جدول ٢۴: فهرست صادرات و مابازاءِ دریافتی
- جدول ٢۵: اطلاعات مالک/ مالکین
- جدول ٢۶: اطلاعات سرمایهگذاری خارجی
زمان بررسی اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی
اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه
پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده 156
قانون مالیات های مستقیم، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند.
برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، 3
ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.
فواید ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
اگر ۳ سال متوالی، اظهارنامه مالیاتی شرکتی مورد قبول ممیزان اداره مالیاتی قرار بگیرد و اعتراضی به برگه تشخیص مالیاتی نداشته و مالیات را در زمان مقرر پرداخت کنند، مشمول ۵ درصد
جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات های پرداخت شده بوده و از مالیات مشمول سال های بعد آن ها کسر می شود.
هر گونه بخشودگی یا معافیت مالیاتی که در قانون تصویب شود، شامل مودیانی می شوند که اظهارنامه صحیح را در زمان مقرر تسلیم کنند.
جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی
اگر مودیان مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر که قانون تعیین کرده است، ارسال نکنند، مشمول جریمه و تبعات قانونی خواهند بود. طبق ماده صد و نود و دو قانون مالیات های مستقیم، جریمه عدم ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، معادل ۳۰ درصد
مالیات متعلقه بود و قابل بخشودگی نیز نیست.
هم چنین طبق بند ت
از ماده 132 قانون مالیات های مستقیم
، شرط برخوردار از هر نوع معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد تجاری و سایر مناطق ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.
انواع اظهارنامه برای اعلام درآمد
اظهارنامه های شش گانه مالیات بر درآمد به شرح زیر است:
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده صد و ده قانون مالیات های مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
- اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰
- اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم.
آیا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن نیز وجود دارد؟
بله. شما می توانید تا ۳۰
روز پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح مندرجات اقدام کنید. طبق ماده دویست و بیست و شش قانون مالیات های مستقیم، می توانید در این بازه زمانی، نسبت به رفع نقص اقدام کنید.
نکاتی که باید در زمان تسلیم اظهارنامه بدانید
- حتما از مشاوران امین برای تنظیم صحیح و قانونی و منطبق با اصول حسابداری جهت تنظیم دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه الکترونیکی سالانه استفاده کنید.
- در حفظ و نگهداری کد کاربری و رمز عبور، کوشا باشید.
- اظهارنامه انحلال، تا
۶۰
روز پس از تعطیلی فعالیت اعلام شود.
- کد رهگیری که سیستم در فرآیند آخر ثبت اظهارنامه الکترونیکی به شما می دهد، مرجع پیگیری اظهارنامه در اداره مالیاتی و سامانه جامع مالیاتی خواهد بود.
- اگر در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی، با خطای
۵۰۴
روبرو شدید، معنا و مفهوم آن است که شرایط ارسال اظهارنامه را ندارید.
- کلیه بخش هایی که در فرم اینترنتی به صورت ستاره دار و قرمز است، الزامی خواهد بود. اگر هر یک از این بخش ها پر نشود، سیستم به شما اجازه ورود به گام و صفحه بعد را نخواهد داد.
- اطلاعات حساب های بانکی مودی باید به درستی و بر اساس اطلاعات مستند وارد شود که قابل ارزشیابی و راستی آزمایی توسط ممیزان و سرممیزان دارایی باشد.
- اگر اطلاعات بانکی به درستی وارد نشود، ارتباط سامانه دارایی با سامانه بانکی مربوطه ، سبب دریافت اطلاعات موثق شده و آن، ملاک بررسی خواهد بود.
- ورود اطلاعات هویتی مدیرعامل قانونی شرکت در زمان تنظیم اظهارنامه در سال مالیاتی مزبور، الزامی است.
- افرادی که حق امضا دارند بر اساس آخرین تغییرات اساسنامه ، می بایست اطلاعاتشان وارد شود. اگر موسسات حسابرسی، کار تنظیم را بر عهده دارند، اطلاعات آن ها وارد شود.
- اگر تراز مالی در پایان دوره وارد نشود و مبالغ مربوطه درج نشود امکان ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی وجود نخواهد داشت.
- همواره باید اختلاف تراز دارایی ها و بدهی ها برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، صفر شود.
- همواره پیش از ارسال نهایی، نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنید.
- اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال بدون امضای الکترونیک استفاده میکنید، بایستی نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام را وارد کنید.
- اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال با امضای الکترونیک استفاده کنید،
TOKEN
خود را به رایانه متصل کرده و کد امنیتی را درج کنید تا اظهارنامه امضا شود.
- کد واحد مالیاتی در استان محل قانونی شرکت/موسسه، بایستی به درستی وارد شود.
- کد رهگیری ارائه شده توسط سیستم، روی فرم های پرینت شده، درج می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.