ارسال صورتحساب ابطالی به سامانه مودیان

ارسال صورتحساب ابطالی به سامانه مودیان

ارسال صورتحساب ابطالی به سامانه مودیان به معنای صدور یک سند الکترونیکی جدید برای ابطال در صورتحساب‌های قبلاً ثبت‌شده است؛ این صورتحساب با ارجاع به شناسه یکتای صورتحساب اصلی، صادر می‌شود و باعث بی اثر شدن صورتحساب قبلی می شود.

پس از صدور، صورتحساب ابطالی از طریق نرم‌افزار واسط، به سامانه مودیان ارسال شده و در کارپوشه خریدار و فروشنده ثبت می‌شود.

به عبارت دیگر، طبق آئین نامه سازمان مالیاتی کشور، پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، امکان حذف همان صورتحساب وجود ندارد و اگر به هر دلیلی نیاز به حذف صورتحساب باشد، باید یک صورتحساب از نوع ابطالی ثبت و ارسال کنیم.



چگونه صورتحساب ابطالی به سامانه مودیان ارسال کنیم؟

چگونه در سامانه مودیان فاکتور ابطال کنیم؟

برای ابطال فاکتور، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا یک صورتحساب جدید ایجاد کنید.
  • تاریخ صورتحساب را وارد نمائید. (باید بزرگتر از تاریخ صورتحساب اصلی باشد و حداکثر 12 روز قبل تر از تاریخ روز جاری معتبر می باشد)
  • موضوع صورتحساب را ابطالی انتخاب نمائید.
  • در فیلد صورتحساب مرجع، کد مالیاتی 22 رقمی (شماره منحصر بفرد مالیاتی) صورتحساب اصلی را وارد کنید.
  • اقلام صورتحساب را دقیقا مثل صورتحساب اصلی وارد کنید و در نهایت صورتحساب را ثبت و ارسال نمائید.

در صورتی که از نرم افزار واسط سامانه مودیان حساب ایران استفاده می کنید، فقط کافیست، دکمه صدور صورتحساب ابطالی را کلیک کنید تا تمام تنظیمات گفته شده، بصورت اتوماتیک ست شود.



نکات کلیدی در صورتحساب ابطالی

  • نکته 1: صورتحساب اصلی(مرجع) باید دارای وضعیت تایید شده باشد. در صورتی که وضعیت صورتحساب اصلی رد شده باشد نیاز به صورتحساب ابطالی ندارد.
  • نکته 2: ابطال صورتحساب فقط بصورت سیستمی قابل انجام می باشد و ابطال بصورت دستی، امکان پذیر نمی باشد.
  • نکته 3: اقلام و مشخصات صورتحساب ابطالی، باید دقیقا مانند صورتحساب اصلی(مرجع) باشد.
  • نکته 4: اگر صورتحساب اصلی توسط خریدار تأیید شده باشد، ابطالی نیز، باید توسط او تأیید شود تا صورتحساب مرجع باطل گردد.

    چنانچه صورتحساب مرجع توسط خریدار، تایید شده باشد در این حالت تا زمانی که خریدار صورتحساب ابطالی را تایید نکند، در سامانه مودیان صورتحساب مرجع ابطال نخواهد شد و صورتحساب ابطالی با وضعیت در انتظار واکنش در سامانه مودیان ثبت می شود.

  • نکته 5: پس از ثبت صورتحساب ابطالی، صورتحساب مرجع از اعتبار ساقط می‌شود و صورتحساب ابطالی با مبلغ صفر در کارپوشه ثبت می‌گردد.



در چه مواردی می توان صورتحساب ابطالی ثبت کرد؟

  • خطا در اطلاعات هویتی خریدار
  • تغییر در اطلاعات کالا/خدمات
  • اشتباه در سریال صورتحساب
  • رد شدن صورتحساب توسط خریدار
  • لغو معامله قبل از تحویل کالا

مهلت ابطال فاکتور در سامانه مودیان

در سامانه مودیان، برای ابطال فاکتور مهلت مشخص و محدود قانونی وجود ندارد؛ شما می‌توانید حتی بعد از پایان دوره مالیاتی اقدام به صدور صورتحساب ابطالی کنید.

تنها شرط این است که تاریخ صدور صورتحساب ابطالی نمی‌تواند کمتر از 12 روز قبل باشد.


جزئیات مهلت ابطال

  • در همان دوره مالیاتی:
    اگر اشتباه در همان فصل مالیاتی رخ دهد، می‌توانید صورتحساب ابطالی صادر کنید و اثر آن در همان اظهارنامه فصل لحاظ می‌شود.
    مثال: اگر فاکتور 30 خرداد صادر شده و در همان خرداد ابطال شود، در اظهارنامه خرداد فروش صفر و مالیات صفر ثبت خواهد شد.

  • در دوره مالیاتی دیگر:
    اگر دوره مالیاتی قبلی بسته شده باشد، باز هم امکان ابطال وجود دارد. در این حالت، اثر ابطال در اظهارنامه فصل جدید اعمال می‌شود.
    مثال: فاکتور بهار صادر شده و در تابستان ابطال شود؛ در اظهارنامه بهار فروش ثبت می‌شود، اما در تابستان تعدیل مالیاتی (برگشت مالیات) لحاظ خواهد شد.

  • محدودیت زمانی خاص:

    • صدور صورتحساب ابطالی نباید با تاریخ کمتر از 12 روز گذشته باشد.
    • در قوانین فعلی، بازه زمانی مشخصی برای ابطال ذکر نشده است؛ تنها همین محدودیت ۱۲ روزه وجود دارد.

نکته مهم: سازمان امور مالیاتی توصیه کرده صورتحساب‌های ابطالی و اصلاحی را در همان فصل ارسال کنید تا آثار مالیاتی به‌درستی در همان دوره محاسبه شود.


اگر تجربه‌ای در زمینه ارسال صورتحساب ابطالی دارید، خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.


0 نفر این مطلب برایشان مفید بوده است.
0 نفر این مطلب برایشان مفید نبوده است.


دیدگاه خود را ثبت کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
دیدگاه *

Some text some message..