مدیریت یکی از سختترین و در عین حال آسانترین کارها در تجارت است. از نظر مردم، مدیران فقط دستور میدهند و کارها توسط کارگران یا کارمندان آنها انجام میشود.
اما مدیریت یک مجموعه بالاخص مجموعههایی که در عرصه اقتصاد فعالیت میکنند، یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که میتوان آنها را تجربه کرد.
عموما مدیران عامل و سهامداران از مدیران مالی انتظار دارند که بر دانش استفاده از ابزارهای دیجیتال، تحلیل داده و مدیریت ریسک به طور کامل مسلط باشند. آنها همچنین باید بیشتر از قبل با سهامداران و قانونگذاران در تعامل باشند.
مدیران مالی مدیریت بخش مهم یک مجموعه یعنی مدیریت وجوه نقد و اموال آن را برعهده دارند. آنها در حین انجام وظایف خود ممکن است با چالشهایی مواجه شوند.
مدیر مالی کیست؟
مدیر مالی یکی از حیاتیترین سمتها در هر شغل و کسبوکاری است. وظیفه اصلی یک مدیر مالی مدیریت امور مالی شرکتها، برنامهریزی و سازماندهی این امور است.
فردی که قرار است به عنوان مدیر مالی فعالیت کند، باید تخصص، تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد.
اگر مدیر مالی از تخصص و مهارت کافی برخوردار نباشد، میتواند بهترین شرکتها را با شکست مواجه کند؛ در نتیجه یکی از عواملی که در موفقیت کسبوکارها نقش مهمی ایفا میکند، مدیر مالی است.
وظایف مدیر مالی
به طور کلی یک مدیر مالی در سه امر مهم تصمیمگیری میکند:
- تصمیمگیری راجعبه سرمایهگذاریهای شرکت
- تصمیمگیری راجعبه تامین مالی شرکت
- تصمیمگیری درباره تقسیم سود سهام به شکلی عادلانه
بدون شک در این راه، چالش های مدیران مالی بسیار زیاد خواهد بود. این چالشها تنها با مهارت و تخصص این افراد برطرف میشوند.
چالشهای اصلی مدیران مالی
دانش فنی دیجیتال
یکی از مهمترین چالشهای پیشروی مدیران مالی، استفاده از فناوریهای دیجیتال
است. یک مدیر مالی برای اجرای اولویتهای استراتژیک مهم، نیاز به درک بهتر فناوریهای دیجیتال و تجزیهوتحلیل دادهها دارد.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نقش تعیینکننده آن در تجزیه و تحلیل دادهها مدیران مالی باید بیشتر از قبل به توسعه دانش فنی دیجیتال خود بپردازند.
رهبران مالی که میدانند چگونه شرکت آنها با استفاده از راهبرد دیجیتالی به ارائه خدمات و تحویل کالا در جهت تغییرات جدید حرکت کند، بهتر میتوانند سرمایه شرکت را بهکارگیرند.
یک راهبرد دیجیتالی خوب به شرکت کمک میکند تا مدیر مالی دریابد چه تکنولوژیای بهترین بازده بازگشت سرمایه و احتمالاً مزایای نامشهود را ایجاد میکند.
دو فناوری بسیار مهم مطرحشده که مدیران مالی شرکتها باید با آنها آشنایی داشته باشند:
یکی از موارد دانش فنی دیجیتال، تسلط به نرمافزارهای حسابداری و استفاده از آنها است؛ مدیران مالی با استفاده از نرم افزار حسابداری میتوانند امور مالی را دقیقتر و سریعتر بررسی کنند. با استفاده از فناوریهای دیجیتال میتوان رقبای خود را در سطح جهانی تحلیل و بررسی کرد.
تحلیل داده
تحلیل دادهها یکی از عوامل حیاتی برای پیشرفت شرکتها است؛ توانایی تهیه دادهها و تحلیل پیشرفته برای عملکرد مالی، امری حیاتی است.
یک مدیر مالی خبره باید دادههای مختلف را مطابق با اهداف شرکت دستهبندی و سپس تجزیه و تحلیل کند.
اکثر مدیران مالی بیشترین زمان خود را در یک روز به ارائه گزارشات تجزیهوتحلیل پیشرفته صورتهای مالی به مدیران عامل و مدیران ارشد اختصاص دادهاند.
با تحلیل دادهها میتوان به نتایج ارزشمندی دست پیدا کرد که میتوان از آنها در مسیر افزایش رشد شرکت استفاده کرد.
رای شرکتهایی که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در بلندمدت تلاش میکنند، دادهها باید مطابق با راهبرد شرکت یکپارچهسازی شود و تحلیلهای تحویل کالا و ارائه خدمات باید مطابق با شرایط کسبوکار باشد.
برای به دست آوردن ارزش بیشتر در تجزیهوتحلیل دادهها، رهبران تجاری باید بر استفاده از ابزارهای مناسب محرکها، پاداش مناسب و نحوه اندازهگیری آنها تمرکز کنند.
مدیریت ریسک
مدیران مالی باید به موقع ریسک
را تشخیص دهند و برای کنترل آن برنامهریزی کنند. مدیران مالی موظف هستند که با ریسکهای راهبردی و تجاری آشنا باشند و بتوانند با تحلیل درست، آنها را کنترل کنند.
مدیران مالی باید در بحثهای برنامهریزی راهبردی و تجاری، ریسک را تشخیص و زمان و منابع مورد نیاز را در به کارگیری نیروهای جدید در زمینه مهارتهای تحلیلی پیشرفته به کار بگیرند.
چگونگی رفع چالش ها
برای برطرف کردن چالش های فوق و کمک به شرکت، ضروری است که به نکات زیر توجه کنیم:
پشتیبانی از نوآوری و مدلهای کسبوکار جدید
مدیران مالی نقش اساسی در ایجاد همکاریهایی نظیر مشورت در مورد شرکای بالقوه، تحریک انگیزه بین شرکا و ایجاد یک مدل راهبردی مؤثر ایفا میکنند.
همکاری با کارآفرینان و استارتآپها، شناخت نیاز بازارهای نوظهور، به هدایت نوآوری
کمک میکند.
توسعه و ارائه راهبرد چابک
مدیران مالی می توانند با پویایی بخشهای شرکت، نیازهای متفاوت مشتریان، فنآوریهای در حال ظهور انواع راهبردها را توسعه دهند. برای مثال در فرصتهای تجاری جدید سرمایهگذاری کنند.
هدایت رشد پایدار و بلندمدت
شناسایی ریسکها در اسرع وقت، به مدیریت اثرات منفی فعالیتها و استفاده از فرصتها کمک میکند تا با عدم قطعیت ایجادشده در اثر نوسانات پیوسته بازار سازگاری داشته باشند. مدیران مالی میتوانند در سرمایهگذاری برای به دست آوردن فرصتهای رشد موثر باشند، مانند سرمایهگذاری در محصولات و خدمات جدید یا ورود به بازارهای جدید.
پشتیبانی از ابزارهای دیجیتال
درک فرصتها و ریسکها به شرکتها اجازه میدهد تا به ابزار دیجیتال به عنوان راهگشای اهداف شرکت و نحوه ارائه کالا و خدمات بیاندیشند.
حقیقت این است که این مدیران مالی هستند که میتوانند به کسبوکارها کمک کنند.
مدیران مالی امروزه با مهارتهای دانش دیجیتالی و تسلط بر ابزارهای جدید، تجزیه و تحلیل توانستهاند بین اهداف کوتاهمدت و اهداف بلندمدت یک شرکت تعادل ایجاد کنند و همچنین فرصتها را شناسایی و سبب رشد روز افزون شرکت شوند.
جمعبندی
هدف هر سازمانی این است که قبل از رقبا، به بهترین مشتریان، بالاترین سود و بیشترین حد از موفقیت دست پیدا کند. در این بین، مدیران مالی با کمک ابزارها، افراد متخصص و فرآیندهای استاندارد، باید زمینه رسیدن به این اهداف را فراهم کنند و فرصتهای کافی برای ریسک کردن و کسب بالاترین سود را ایجاد کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.